Sennheiser Urbanite XL review: krachtige, gebalanceerde audioprestaties

• Voordelen: Krachtige, gebalanceerde audioprestaties met heldere hoge en rijke lage tonen. Verwijderbare kabel met afstandsbediening voor passief gebruik over draad.
  • Nadelen: Besturing op de rechterspeaker is niet heel handig. Niet voor mensen die enorm veel bas zoeken.
  • Conclusie: De Sennheiser Urbanite XL Wireless Bluetooth levert een uitgebalanceerd geluidsbeeld, maar lijdt onder een slecht ontworpen besturingspaneel.

Vergelijk de prijzen bij:

Sennheiser Urbanite XL review

Voor een prijs van €289.95 heeft de Sennheiser Urbanite XL Wireless koptelefoon een hoop te bieden: een cool ontwerp, krachtige speakers, en een meegeleverde audiokabel waarmee je bekabeld passief kunt luisteren, en die zelfs ingebouwde knoppen heeft voor mobiele apparaten. De audioprestaties zelf zijn goed en helder, maar degenen die op zoek zijn naar de zware bas die Sennheiser belooft op de website van dit product komen misschien bedrogen uit; de Urbanite XL Wireless biedt, net zoals de bekabelde Urbanite XL , een veel verfijndere, matige bas dan de meeste concurrende koptelefoons die zich richten op bas.

Ontwerp

Sennheiser Urbanite XL review wireless koptelefoonUiterlijk lijkt de Urbanite XL Wireless aardig op zijn bekabelde voorganger. De met canvas beklede hoofdband, het ontwerp van mat plastic, en de simpele witte accenten leveren een minimalistisch ontwerp op. De hoofdband is af te stellen met behulp van een kabel die in de hoofdband zelf gaat, waardoor de speakers op en neer kunnen bewegen aan de uiteindes van de band.  De Sennheiser Urbanite XL Wireless kan worden ingeklapt bij de scharnieren, zodat hij in de bijgeleverde draagtas past.

De aan/uitknop bevindt zich bovenop de rechterspeaker, en is gek genoeg zodanig gelabeld dat het aan/uit symbool net boven de ‘uit’-positie staat. Hoe dan ook, de koptelefoon begint de koppeling via Bluetooth zodra je hem aan zet, en zal automatisch verbinding maken als je hem eenmaal hebt gekoppeld met een apparaat. Het proces was snel en makkelijk met een iPhone. Een NFC-paneel op de linkerspeaker helpt snel verbinding te maken met apparaten die NFC ondersteunen. Een kleine microfoon, een ingang om over de kabel te luisteren (een 3.5mm audiokabel wordt meegeleverd) en een Micro USB-verbinding voor de meegeleverde laadkabel zijn allemaal te vinden op de rechterspeaker.

Vergelijk de prijzen bij:

De meegeleverde platte audiokabel beschikt over een ingebouwde afstandsbediening en microfoon met volumeschuif, en een enkele knop om te pauzeren/hervatten/gesprekken op te nemen/op te hangen. De knop bestuurt ook de nummernavigatie, afhankelijk van het aantal keren dat je hem indrukt. Als je de kabel aansluit gaat Bluetooth direct uit, wat ideaal is om de accu te sparen terwijl de koptelefoon passief audio levert. De passieve modus is nog steeds vrij krachtig.

Sennheiser Urbanite XL wireless bandDe aanrakingsgevoelige besturing op de rechterspeaker is overgevoelig en problematisch. Het volume, dat los werkt van het volume van je mobiele apparaat, is aan te passen door je vinger op en neer te bewegen over de rechterspeaker. Muziek is te pauzeren en hervatten met een simpele tik, maar soms ziet de koptelefoon een tik voor een veeg aan. Erger nog – om de koptelefoon op of af te zetten, of om hem beter af te stellen, zet je vaak vanzelf je vingers op de gevoelige plek. Tijdens de test kwam het vaak voor dat ik per ongeluk een nummer afspeelde of het volume aanpaste, terwijl ik alleen de koptelefoon wilde verplaatsen. Je kunt die problemen leren te vermijden, maar dit is niet ideaal. Het voordeel van de gevoelige besturing is dat je zelden vegen hoeft te herhalen, en een tik pauzeert of hervat de muziek vrijwel altijd.

Sennheiser schat de accuduur van de Urbanite XL Wireless in op 25 uur, maar in de praktijk hangt dit van je gebruik af – vooral van je volumeniveau.

Prestaties

Sennheiser’s site belooft “enorme bas, voor een clubgeluid onderweg” met de Urbanite XL en XL Wireless. Beide koptelefoons leveren een krachtig laag bereik, maar het is niet overdreven. Dat is positief – de bas is misschien een beetje intens naar de maatstaven van Sennheiser, maar het komt niet in de buurt van de subwooferachtige praktijken die Beats en vergelijkbare modellen proberen te bereiken. De Sennheiser Urbanite XL Wireless levert aardig wat dondergeluid bij hoge volumes, en hij verdraait het geluid niet bij nummers met lastige sub-bas zoals “Silent Shout” van The Knife. De middelhoge en hoge tonen in dit nummer worden behoorlijk opgevoerd door de Sennheiser Urbanite XL Wireless, om tegengewicht te bieden voor de stevige bas. Basliefhebbers zullen blij zijn met het geluidsbeeld, zolang ze niet op zoek zijn naar een overweldigende berg ongetemde extreem lage geluiden.

Sennheiser Urbanite XL wireless koptelefoon

Tijdens Bill Callahan’s “Drover” krijgen we een beter beeld van de heldere hoge tonen waartoe de Urbanite XL Wireless in staat is. Zijn bariton is zeker rijk, maar wordt gesierd door een randje hoge noten waardoor het geluid een helderheid krijgt die de bas overtreft. De drums in dit nummer klinken stevig, maar niet overdreven zoals ze vaak overkomen op koptelefoons met opgevoerde bas.

Met dank aan de middelhoge nadruk van de Urbanite XL Wireless is de kick drum van “No Church in the Wild” van Jay-Z en Kanye West bijzonder scherp, zodat de beat door de volle mix heen komt. De sub-basgeluiden in de mix ontberen echter de diepe aanwezigheid die je zou verwachten in een koptelefoon met extra bas. De zaken klinken zeker niet flauw, maar bij gemiddelde volumes is het geen groot basfeest; het is een veel beter gebalanceerd geheel.

Klassieke nummers, zoals de openingsscène in The Gospel According to the Other Mary van John Adams, klinken uitstekend door de Urbanite XL Wireless, met een prachtige mix van rijke – maar niet onnatuurlijke – lage en heldere, sterke hoge tonen. De lagere instrumenten worden niet enorm opgevoerd, maar blijven aanwezig genoeg om vol te klinken. Centraal staan duidelijk de hogere strijk- en blaasinstrumenten en stemmen, en je kunt alle aspecten van het geheel duidelijk horen.

Vergelijk de prijzen bij:

Conclusie Sennheiser Urbanite XL wireless review

Zoals we al zagen bij de bekabelde Urbanite XL is het geluidsbeeld van de Urbanite XL Wireless dynamisch en krachtig, maar gematigd voor een koptelefoon die wordt verkocht als een grote baservaring. Als je op zoek bent naar meer bas in een draadloze koptelefoon kun je kijken naar de Harman Kardon Soho Wireless of de AKG K845 BT . En als je op zoek bent naar een betaalbaardere koptelefoon met Bluetooth is de keuze van bluetoothkoptelefoon.com, de Jabra Move Wireless, het overwegen waard. Voor €300 wordt de Sennheiser Urbanite XL Wireless misschien verkocht met basliefhebbers in gedachten, maar het is een veel beter gebalanceerde en helderdere set dan je aanvankelijk misschien verwacht. Hij is ook aardig duur in vergelijking met de Jabra, en het besturingspaneel op de rechterspeaker is irritant. De Urbanite XL Wireless biedt goede audioprestaties, maar zou een hogere beoordeling waard zijn met betere besturing of een lagere prijs.

BluetoothKoptelefoon.com
Logo